torsdag 26 maj 2016

Beskrivning på spets-rygg

IMG_0170
IMG_0280 En sådan här stor spetsapplikation har jag velat testa länge, så jag blev självklart glad när 3exter tog in sådana alldeles nyligen.
Mönster: Avritat från ett köpe-linne, men det är lite modifierat så att axlarna skulle bli lika breda som applikationens översta flärpar. Dessutom har jag ändrat lite grann på andra sätt (urringning, längd och insnitt). Tanken var att spetsen skulle vara på ryggen, men jag var tvungen att testa tvärtom och vända på linnet när det var klart. Det blev fint det med, bara lite mer vågat.
IMG_0154
Som jag skrev här ovan började jag med att ändra axlarna så att de blev lika breda som spetsen. Jag dubbelkollade även hur bred spetsen var i sin helhet så att det passade ryggen. Nu passade den perfekt för mitt mönster, men annars hade jag flyttat ärmsömmen. Det finns ju dessutom lite flexibilitet i spetsen.
När mönsterdelarna hade klippts ut limmade jag fast det på bakstycket med spraylim.
IMG_0160
Sedan började det som tog mest tid. Jag sicksackade fast spetsapplikationen i ytterkanten hela vägen från ena axeln till den andra. Till sist klippte jag bort allt tyg bakom applikationen.
Som sista moment på monteringen av plagget kantade jag framstycket och sydde ihop axelsömmarna. Sedan bandkantade jag hela ärmöppningen. Som ni ser på live-bilden ovan är alltså ytterkanten mot ärmhålan kantad. Men det gör man ju som man vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar