tisdag 3 maj 2016

Kantning som extra detaljer


Vikresår runt halsen som fortsätter i en knut
Att fålla och kanta med vikresår eller spets ger en extra fin detalj samtidigt som det i många fall är lättare än kantband och vanlig fåll. Till dessa 2 klänningar har jag använt samma klänningsmönster (läs mer om hur den är gjord här).

Klänning med rosa vikresår:

Vanligtvis när jag kantar med vikresår gör jag på samma sätt som med vanligt kantband när det kommer till att fästa. Men denna gång klippte jag ett litet jack mitt fram som jag sedan började och slutade vid. Ändarna som blev över använde jag till att knyta en liten knut. Med andra ord är det betydligt enklare att genomföra och samtidigt ger det en liten extra detalj.
Material: Bambi från Znok och rosa vikresårmed vita prickar samt rosett från 3exter.


Klänning med spetsrosett:

Rakt över sömmarna som jag sytt ihop över- och understycke med, har jag sytt fast spets. Jag har börjat mitt fram på sidan och låtit lite spets hänga både i början och i slutet så jag kunde göra en liten rosett. 
Material: Spetsen är ljust puderrosa och kommer från 3exter. Den mörkgrå mudden som jag kantat med kommer från Tyglycka.


Strechspets sydd runt midjan, knuten som en rosett












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar