fredag 2 januari 2015

En festlig klänning/A festive dress

Då är det 2015! Jag hoppas ni hade ett fint firande på nyårs afton. 


Inför festligheterna hade jag sytt en klänning till min dotter. Kanske är det dags för fler fester fram igenom? Denna ganska rynliga klänning kommer nog passa dottern under hela 2015 tror jag. 

Det översta tyget är svart jersey med lycra samt spets tyg (från Ohlssons tyger).

Underkjolen (som är separat) är gjord på rester från en väns svarta bröllopsklänning som jag sedan fållat med smal svart strechspets. Samma sorts spets har jag även fållat nederdelen av klänningen samt ärm och hals.
Överallt är det fållat och kantat med smal svart strechspets
Klänningen är delad mitt fram horisontellt (med en liten svag böjning) och där har jag gjort understa stycket lite vidare och sedan rynkat ihop det. Som extra dekoration satte jag ett paljettband med strech samt en stor rosett.

Then it's 2015 ! I hope you had a nice celebration on New Years Eve. Maybe it's time for more celebrations forward through? This pretty spacious dress will probably fit my daughter throughout the whole 2015 I think.

Prior the festivities I sew a dress for my daughter. The top fabric is black jersey knit with cotton/lycra and lace fabric (from Ohlsson fabrics). The lower skirt (which is a separate) is made of remnants from a friend's black wedding dress that I hemmed with thin black stretch lace. The same sort of lace that I also hemmed bottom part of the dress and the sleeves and neck with.


The dress is split at the front horistontally, and I have done the bottom piece a little wider and then gathered it together again. As additional decoration I put a strech sequin ribbon band and a big bow.


This post and garments by BraLLan by Alice

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar