söndag 16 januari 2011

Kul klänning

Var i tygaffären hos Yvonne i veckan som gick och fick en idé till en klänning som hon i sin tur hade en kund som sytt. Jag hade ett tyg med stretch i som jag tidigare köpt av henne men inte riktigt visste vad jag skulle göra med. Först hade jag tänkt en snurrkjol, men så blev det denna klänning istället. Tyget är grått och svart, randigt på ena sidan och grått med svarta små hjärtan på den andra. Mönstret gjorde jag ifrån ett vanligt t-shirt mönster, sedan mätte jag dotterns arm för att få den tighta delen av ärmen tight. Kjoldelen gjorde jag efter tipset som jag fick från Yvonne på tygaffären, tygrutan var 90cm och i mitten av tyget klippte jag ett hål som var lika stort som öppningen på t-shirt delen (då får man automatiskt det flikiga utseendet på kjolen). Eftersom tyget var i olika mönster på fram och baksidan så tyckte jag det var roligt att använda båda sidor utåt, för att få lite kul effekt. Sedan var det bara att ta fram overlocken och sy ihop alla delarna. Halsringningen gjorde jag av samma tyg fast jag tog den randiga sidan utåt för att få lite effekt mot den sidan med hjärtan som ju är upptill. Kanten längs ner ut med kjolen körde jag bara med zick zack sömmen på min vanliga maskin. Det kändes lite tråkigt att bara fålla på vanligt sätt. Kanske ska testa rullsömmen på overlocken nästa gång.

2 kommentarer:

  1. Vilken kul idé!
    Spännande med ett tyg med olika mönster på sidorna! Fin klänning blev det, antar att dottern är nöjd? :)

    Hur menar du att du klippte hål i kjoldelsrutan? Klippte du ett runt hål, lätt ovalt, eller klippte du bara ett snitt? Jag blev plötsligt väldigt sugen på att testa själv :D

    SvaraRadera
  2. :) tack!
    Jag klippte hålet som ett öga ungefär, med en bredd på 3 cm på mitten, för att bli smalare och smalare utåt kanterna. Hänger du med? Ja, som ett öga helt enkelt. Hålet är dock lika sort som öppningen som det ska sys ihop med.

    SvaraRadera